Hallo iedereen,
Ik heb de grootste moeite om de FTP service van Qnap ts-219p aan de praat te krijgen. Ik ben hier nu al een aantal dagen mee bezig geweest en heb de nodige forums en informatie doorgelezen maar zonder succes.
Ik heb de volgende configuratie:
-Qnap ts-219P
-Zyxel prestige 2602H-61
De FTP service op de Qnap is geactiveerd en op poort 21 gezet. De NAS heeft tevens een vast ip adres en er zijn gebruikers met rechten aangemaakt.
In de router zijn de poort 20 en 21 geforward naar het ip adres van mijn NAS. In de firewal zijn poort 20 en 21 toegelaten (ik heb ook de passive poorten 55536 - 56559 geforward en in de firewal toegelaten). Ter extra info ik heb ook voor mijn webserver de poort geforward en in de firewall toegelaten, deze werkt zowel lokaal als extern perfect (maar dat verder ter zijde).
Alles zou volgens QNAP zo in orde moeten zijn. Maar wat blijkt ik kom niet eens lokaal (!) binnen mijn eigen netwerk op mijn ftp server, laat staan extern. Ik vul in de verkenner het volgende adres in
ftp://admin:admin@192.168.1.34. Vervolgens krijg ik vrijwel direct de volgende fout melding:
"Fout met de ftp-map
Kan geen toegang tot deze map krijgen. Controleer of u de bestandsnaam juist hebt gespeld en of u wel een toegangsmachtiging voor de map hebt.
Details:
Kan geen verbinding met de server maken"
Dit leek mij in eerste instantie een rechten probleem maar dit is het niet. Uit dit artikel van valadissupport (
http://www.valadissupport.nl/z111.html) maak ik op dat het instellen van een ftp server achter een ZyXel router nog al problematisch kan zijn, dus waarschijnlijk ligt het aan de router (
echter wanneer ik op mijn pc een ftp server opzet via Ability FTP server kom ik zowel lokaal als extern op deze server !?!). Ik heb dus geen flauw idee meer waar het nu aan ligt
(ook inloggen via filezilla lukt het trouwens niet -> ECONNREFUSED - Connection refused by server).
Ik hoop dat iemand hier een tip heeft gezien de ervaring met zowel qnap als zyxel!