| Auteur |
Bericht |
|
khardeveld
|
Berichttitel: Replicatie tusse twee 439's werkt niet Geplaatst: 26 okt 2009, 22:56 |
|
|
|
Ik probeer een replicatie op te zetten tussen twee TS-439'ers. een 439 PRo en de 439-U (rack mount) Op beide machines een identieke folder gemaakt, met voldoende rechten. Firewalls geconfigureerd zodat poort 873 erdoor mag en geNAT wordt.
Als ik de replicatie probeer te definieren zie ik in de firewall logs dat er éénmalig een packet via poort 873 de bron QNAP verlaat, aankomt bij de andere firewall en doorgestuurd wordt naar de doel QNAP. Hierna wordt het stil en krijg ik uiteindelijk de melding 'The remote host or the desination directory does not exist, or a port error is encountered'.
Ik zie geen andere poorten die vanuit de beide QNAPS naar buiten worden gestuurd. De Username en het wachtwoord is correct (zowel bij bron als doel QNAP). De foldernaam is exact zo ingetypt als aangemaakt op de bron en doel QNAP.
Wat doe ik nog verkeerd? Zijn er logs waarin ik dit kan nazoeken?
|
|
 |
|
 |
|
khardeveld
|
Berichttitel: Re: Replicatie tusse twee 439's werkt niet Geplaatst: 27 okt 2009, 15:06 |
|
|
|
Na een nachtje slapen werkt het nu wel. Vreemd. Het enige wat ik kan bedenken is een tijd die nodig is tussen het aanmaken van shares en het kunnen gebruiken voor replicatie. Het staat met niet zoveel woorden in de handleiding, maar mogelijk dat dit de oorzaak was.
|
|
 |
|
 |
|
khardeveld
|
Berichttitel: Re: Replicatie tusse twee 439's werkt niet Geplaatst: 29 okt 2009, 10:37 |
|
|
|
Nu wordt het echt een vreemd probleem.
Het wel of niet werken van de rsync lijkt tijdsgebonden. Ik kan een aantal uren zonder enig probleem syncen, dan stopt de rsync, en kan ik niet meer bij de machine via de routers. Via het LAN, rechtstreeks aan de QNAP gekoppeld blijft het werken (eenvoudige test: telnet naar poort 873 vanaf een machine in het LAN). Zonder verdere aanwijzig gaat het vervolgens na een aantal uren via de routers weer werken, waarna het ook net zo spontaan weer ophoudt. De routers blijven netjes de poort doorgeven en de NAT uitvoeren.
Is hier iets meer van bekend?
|
|
 |
|
 |
|
Valadis_RVK
|
Berichttitel: Re: Replicatie tusse twee 439's werkt niet Geplaatst: 30 okt 2009, 17:05 |
|
|
|
Niets van bekend.
Maar doet het zich voor op vaste tijden of niet?
Als de internet wegvalt of het doorzetten van de poort op een van beide kanten dan valt de replicatie natuurlijk weg (beide kanten pushen de bestanden de andere kant op).
Is er iets in de logs te vinden?
En hoe groot zijn de bestanden? (groot = tegen de 1 Gb, bijv.)
|
|
 |
|
 |
|
khardeveld
|
Berichttitel: Re: Replicatie tusse twee 439's werkt niet Geplaatst: 02 nov 2009, 10:05 |
|
|
Er is (helaas  ) een stabiele internet verbinding. Het gebeurt ook niet op gezette tijden. Ik heb nog een trace er op los gelaten en zie dat bij een 'normale' connectie (LAN-LAN) alles netjes start met [SYN], dan [SYN, ACK], dan [ACK], zoals je zou mogen verwachten. via LAN-WAN-LAN zie ik alleen [SYN], dan [SYN, ACK], en dan niets meer. Terwijl de firewall logs aangeven dat alles wordt doorgestuurd. We hebben het uiteindelijk anders opgelost door een vaste VPN tunnel tussen de twee locaties te bouwen (sowieso veiliger) en door die tunnel heen te syncen. Dat ging twee keer fout, maar daarna is het stabiel gebleven. Als we over een paar weken live gaan zal er weer wat bulkverkeer komen, dan weten we of het goed blijft gaan. Ondanks het feit dat we hier toch ook buiten het eigen LAN gaan lijkt hier in ieder geval het systeem wel te blijven functioneren.
|
|
 |
|
 |
|
Valadis_RVK
|
Berichttitel: Re: Replicatie tusse twee 439's werkt niet Geplaatst: 02 nov 2009, 14:39 |
|
|
khardeveld schreef: Ik kan een aantal uren zonder enig probleem syncen, dan stopt de rsync, en kan ik niet meer bij de machine via de routers. Via het LAN, rechtstreeks aan de QNAP gekoppeld blijft het werken Er zijn bepaalde routers die bij 'teveel' & 'verdacht' (internet) verkeer ook nodes zullen/kunnen blokkeren, ondanks al is er niets aan de hand. Ik weet niet of dat dat hier ook aan de hand is, maar wellicht is het een idee om de modem/router te controleren of zoiets instelbaar is in de modem/router. En als dat zo is, het verkeer van de nodes niet onderzoekt en/of de tresholds ervan aanpast. En ja, een VPN tunnel is veiliger, is het IP-sec? Mij onbekend, maar je hebt een backup aapparaat mocht een van de 2 units uitvallen?
|
|
 |
|
 |
|
khardeveld
|
Berichttitel: Re: Replicatie tusse twee 439's werkt niet Geplaatst: 02 nov 2009, 16:39 |
|
|
Valadis_RVK schreef: Er zijn bepaalde routers die bij 'teveel' & 'verdacht' (internet) verkeer ook nodes zullen/kunnen blokkeren, ondanks al is er niets aan de hand. Wij gebruiken de Astaro Software Appliance. Maar als het verkeer geblocked wordt zou ik dit in de logs terug moeten zien, terwijl deze aangeven dat alles wordt doorgestuurd. Valadis_RVK schreef: En ja, een VPN tunnel is veiliger, is het IP-sec?
Mij onbekend, maar je hebt een backup aapparaat mocht een van de 2 units uitvallen? De tunnel is inderdaad IPSec De tweede unit is de backup van de eerste, zodat we de data niet hoeven te restoren bij totale uitval. Het is wel van belang dat we van de betrouwbaarheid van de sync kunnen uitgaan. De afgelopen dagen gaat het via de tunnel in ieder geval naar wens. Zoals gezegd, even de grote bulk weer afwachten die er over een paar weken aan komt...
|
|
 |
|
 |
|